pompa centralnego smarowania

Centralne smarowanie — większa wydajność i dłuższa żywotność maszyn

Żadna maszyna nie będzie dobrze działać bez odpowiedniego smarowania centralnego układu. Odpowiednie zadbanie o dobrą kondycję maszyn zapewnia im dłuższą żywotność, a także większą wydajność. To skutkuje ogromnymi oszczędnościami, ponieważ maszyny w naszej firmie będą działać dużo dłużej oraz ich praca będzie bezawaryjna.

Dlaczego potrzebne jest centralne smarowanie?

Układ centralnego jest wykorzystywany podczas smarowania pojazdów, a także nawilżania łańcuchów, urządzeń w przemyśle spożywczym, maszyn rolniczych, ciężkich pojazdów budowlanych, pojazdów użytkowych, wiatraków i wielu innych maszyn. Jest to niezbędny element zapewniający konserwację maszyn oraz jej prawidłowe funkcjonowanie. Bez odpowiedniego smarowania maszyna nie tylko nie będzie mogła funkcjonować, ale także bardzo szybko dojdzie do jej zużycia.

Smarowanie to inaczej doprowadzenie smaru w różnej formie do miejsca styku części maszyn. Smar może być w formie stałej, ciekłej, ciała stałego bądź gazowej. Środek smarny jest częścią konstrukcyjną maszyny. Najkorzystniejsze smarowanie uzyskuje się dzięki środkom smarnym płynnym, gdyż najłatwiej i najprecyzyjniej można je doprowadzić do węzłów tarcia. Smarowanie centralne jest potrzebne zwłaszcza do zmniejszania tarcia między poszczególnymi częściami tarcia, usuwania zanieczyszczeń, a także ochronę przed korozją. Ponadto celem smarowania jest tłumienie drgań, odprowadzania ciepła z obszaru tarcia oraz zmniejszenie luzów i skutków ich powiększania.

nasmarowana zębatka

Czym grozi tarcie w maszynach?

Podstawowym warunkiem długiego i bezawaryjnego eksploatowania maszyn i jest jego właściwa obsługa, konserwacja oraz przechowywanie. Część maszyn jest używana tylko przez jakiś okres np. są to maszyny rolnicze. Jeśli więc chcemy, by w kolejnym okresie eksploatacyjnym maszyna pracowała niezawodnie, to musimy ją na okres przechowywania odpowiednio zabezpieczyć i zakonserwować, a zauważone usterki i uszkodzenia usunąć i naprawić.

Terminowość wykonania zabiegów konserwacyjnych ma bezpośredni wpływ na stopień skorodowania maszyn, a przez to również na koszty robocizny i jakość ochrony. W okresie przechowywania i dłuższych postojów maszyn środki smarne stanowią ochronę antykorozyjną węzłów tarcia. Dlatego po oczyszczeniu ważną czynnością jest przeprowadzenie smarowania maszyn zgodnie z instrukcją fabryczną oraz pokrycie cienką warstwą środka konserwującego.

Do konserwacji nie należy używać przepracowanych i zestarzałych olejów i smarów, bowiem zawarte w nich agresywne substancje mogą powodować szybkie korodowanie metalu. Otwarte przekładnie zębate, prowadnice, mechanizmy zębatkowe smaruje się grubą warstwą smaru. Odpowiednia konserwacja zapewnia dobre funkcjonowanie maszyn, ich bezawaryjność, a także długie użytkowanie. Tarcia między metalowymi elementami maszyn powodują zniszczenia, problemy w pracy maszyny, a także prowadzą do korozji.

układ bez centralnego smarowania

Podsumowanie

Podsumowując, centralne smarowanie maszyn używanych produkcyjnych i rolniczych jest niezwykle istotne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Pamiętajmy, że bez tego niemożliwe jest poprawne działanie maszyn, a także naraża nas to na wielkie koszty. Jeśli nie zadbamy o prawidłową konserwację, maszyny szybko mogą się psuć, a wymiana ich części, a także kupno całych maszyn jest niezwykle drogie.

Smarowanie jest jedną z najważniejszych czynności zapewniających maszynie efektywność, gdyż zmniejsza szkodliwe tarcie zachodzące między elementami. Ważne jest też to, aby dobrać odpowiednią metodę centralnego układu smarowania, aby odpowiednio pasowała do maszyny, a także pochodziła od dobrego producenta. Warto patrzeć na jakość smaru, a także ich świeżość.

Warto wybrać dobrą firmę zajmującą się sprzedażą środków do smarowania układu centralnego, która zaopatruje się u dobrych producentów i sprowadza produkty zaufanych, światowych marek. Jedną z takich firm jest PROOIL wiodący dostawca produktów z zakresu środków smarnych, akcesoriów smarowych, pomp oraz układów centralnego smarowania.